donderdag 24 januari 2008

Wal-Mart voert RFID-druk op

Wal-Mart, de grootste retailer van de VS, gaat zijn leveranciers 2 dollar in rekening brengen voor elke pallet die bij zijn Sam's Club wordt afgeleverd zonder RFID-label. De maatregel moet de trage invoering van RFID in de toeleveringsketen van de winkelketen een broodnodige impuls geven, meldt InformationWeek.
Wal-Mart dicteerde een jaar of drie geleden al dat al zijn toeleveranciers RFID-tags zouden moeten toevoegen aan de grootverpakkingen van hun goederen. Die leveranciers gaven daaraan maar mondjesmaat gehoor, met als belangrijkste excuus dat zij er niets bij te winnen hebben. Sam's Club, dat een met de Nederlandse Makro vergelijkbaare formule hanteert, lijkt nu als voorbeeld te gaan dienen voor het hele Wal-Mart-concern.

Voorvechter RFID
Wal-Mart figureert al jaren als de grote voorvechter van RFID-technologie, die de logistieke stromen zou moeten verbeteren en voorraden kan beperken. Dat de kosten ervan grotendeels bij de toeleveranciers terechtkomen is de grootste reden voor de terughoudenheid van de laatsten. De 2 dollar die het bedrijf per 30 januari in rekening gaat brengen (allereerst in het distributiecentrum in Texas) dient ter vergoeding van het zelf plakken van een tag op de pallets door Wal-Mart. De boete "is bedacht als kortetermijnoplossing voor die leveranciers die wat meer tijd nodig hebben om hun eigen oplossing in te voeren", aldus een Wal-Mart-woordvoerder tegenover InformationWeek.

Geen opmerkingen: